Powerboatrace

Powerboat

Malta stond jarenlang op de kalender voor een offshore powerboat race om het wereldkampioenschap 'Grand Prix of the Sea', wat ongeveer gelijk is aan de Formule 1 van het offshore powerboat racen. De Maltezers zijn dol op de sport. Zelf beschikken ze soms ook over een snelle boot om bijvoorbeeld rap naar Sicilië te kunnen varen. De boten waarmee tijdens de powerboatrace geracet wordt, zijn echter nog vele malen krachtiger en sneller.

Tijdens het evenement varen boten in twee verschillende klassen, Evolution en SuperSport, hun rondjes op open zee. In beide klassen doen ongeveer tien boten mee. Op vrijdag om 18:00uur begon de spectaculaire kwalificatie in de haven bij Sliema. Op de zaterdag vonden de sprintraces plaats, welke voor beide klassen ruim een half uur duren. En op de zondag waren er enduranceraces. Deze namen voor beide klassen ruim anderhalf uur in beslag. Het parcours begon in de zee voor de Grand Harbour en liep tot iets ten westen van Dragonara point bij het Dragonara Casino in Paceville. In de Enduracerace voeren de boten nog wat verder naar het westen. Tijdens het evenement werd er in de haven van Sliema een pits aangelegd.

De zeeboulevard van Sliema bood een mooi uitzicht op het spektakel tijdens de races. Vooral de eerste ronde van de race was vaak spectaculair. Alle boten kwamen vrijwel gelijktijdig voor de boulevard langs, gevolgd door een groot aantal helikopters. Hierbij werd een enorme herrie geproduceerd. Naarmate de race vorderde werd het snel wat saaier. Dit vanwege het feit dat het voor een leek niet viel bij te houden wie er nou eigenlijk op kop lag.

De laatste races voor de kust van Malta vonden plaats in 2010. In de Evolution Class in werd overall gewonnen door het Italiaanse team 'Metamarine Foresti&Suardi'. De Supersport Class werd eveneens gewonnen door Italianen. Ditmaal door de piloten uit het team 'Baia Attolini'.

Helaas zijn rijke mensen in het Midden-Oosten en Azië ook bijzonder geïnteresseerd in de bootraces. In die regionen racen is de laatste jaren financieel gezien veel lucratiever geworden. Het is hierdoor niet erg waarschijnlijk dat in de toekomst opnieuw grote races zullen plaatsvinden voor de kust van Malta.

Record rondje Malta

In sommige edities van de Grand Prix, werd er een heat georganiseerd waarbij rond Malta gevaren werd. Hierbij was het de bedoeling het rondje zo snel mogelijk af te leggen. Het record werd hierbij neergezet om 13 mei 2006. De 1900 paardenkrachten sterke boot Kerakoll, met aan boord de Italiaanse piloten Mario Invernizzi en Giovanni Carpitella, deed een rondje in 34 minuten 2,84 seconden.



Google