Staking dag 3
Ook vandaag was er geen busverkeer op Malta. De problemen lijken zich te verergeren en de acties van de chauffeurs krijgen een steeds asocialer karakter. De chauffeurs trekken zich niets aan van een oproep van de regering om niet al het transport onmogelijk te maken. Daardoor was het vervoer van gehandicapten en bejaarden vandaag niet mogelijk en is het nog onduidelijk of er deze week begrafenissen door kunnen gaan.
Om te begrijpen hoe het komt dat de chauffeurs zich zo asociaal opstellen is het wellicht handig om wat te vertellen over de achtergrond van de chauffeurs. Veel Maltezers kijken neer op de buschauffeurs. Ze hebben weinig onderwijs genoten, verdienen niet veel en nu lijken ze ook nog eens zwaar getroffen te worden door maatregelen van de overheid. De rest van de Maltezers zijn nauwelijks geïnteresseerd in hun lot. De chauffeurs dachten sterk te staan in hun actie, maar de ene na de andere organisatie veroordeeld de acties. De chauffeurs hebben inmiddels wel door dat ze naast de pot piesen met hun staking. Het geweld en andere ordeverstorende acties komen meer voort uit frustratie dan dat ze zinvol zullen zijn.
Het gevolg is dat toeristen nauwelijks iets zien van het eiland en dat is negatieve reclame voor de toeristenbranche. Ook grote groepen taalstudenten worden getroffen door de staking. Sommigen van hen moeten kilometers door de hitte lopen om lessen te kunnen volgen en alle excursies voor hen zijn afgelast. De taalscholen vrezen ervoor dat ze niet het onderwijs kunnen bieden dat zij de studenten beloofd hebben. Gelukkig zijn sommige Maltezers behulpzaam en bieden ze aan de leerlingen met hun eigen auto naar de scholen te brengen. Ook veel gastgezinnen doen dat voor hun gasten. Dit is niet zonder gevaar, want als de chauffeurs hier lucht van krijgen koelen ze hun woede ook op de auto’s van de mensen die helpen.
Een groot compliment moet gemaakt worden voor Air Malta. Deze luchtvaartmaatschappij zet zich volledig in voor alle passagiers die in Malta aankomen. Niet alleen voor de eigen klanten, maar ook voor de klanten van de andere maatschappijen. Ze regelen transfers en zetten extra personeel in om mensen juist te informeren. Als je niet op tijd op het vliegveld kunt komen en je vlucht al vertrokken is, wordt je gratis overgeboekt op een vlucht van Air Malta, ook al heb je bijvoorbeeld een veel goedkoper ticket bij Ryanair geboekt. Een ongekend stukje service! Mocht het je overigens overkomen, dan kun je je melden bij check-in desk 13 op het vliegveld.
De stakingen zullen ook donderdag doorgaan. Wij verwachten voor het weekend geen oplossing voor het conflict.
Om te begrijpen hoe het komt dat de chauffeurs zich zo asociaal opstellen is het wellicht handig om wat te vertellen over de achtergrond van de chauffeurs. Veel Maltezers kijken neer op de buschauffeurs. Ze hebben weinig onderwijs genoten, verdienen niet veel en nu lijken ze ook nog eens zwaar getroffen te worden door maatregelen van de overheid. De rest van de Maltezers zijn nauwelijks geïnteresseerd in hun lot. De chauffeurs dachten sterk te staan in hun actie, maar de ene na de andere organisatie veroordeeld de acties. De chauffeurs hebben inmiddels wel door dat ze naast de pot piesen met hun staking. Het geweld en andere ordeverstorende acties komen meer voort uit frustratie dan dat ze zinvol zullen zijn.
Het gevolg is dat toeristen nauwelijks iets zien van het eiland en dat is negatieve reclame voor de toeristenbranche. Ook grote groepen taalstudenten worden getroffen door de staking. Sommigen van hen moeten kilometers door de hitte lopen om lessen te kunnen volgen en alle excursies voor hen zijn afgelast. De taalscholen vrezen ervoor dat ze niet het onderwijs kunnen bieden dat zij de studenten beloofd hebben. Gelukkig zijn sommige Maltezers behulpzaam en bieden ze aan de leerlingen met hun eigen auto naar de scholen te brengen. Ook veel gastgezinnen doen dat voor hun gasten. Dit is niet zonder gevaar, want als de chauffeurs hier lucht van krijgen koelen ze hun woede ook op de auto’s van de mensen die helpen.
Een groot compliment moet gemaakt worden voor Air Malta. Deze luchtvaartmaatschappij zet zich volledig in voor alle passagiers die in Malta aankomen. Niet alleen voor de eigen klanten, maar ook voor de klanten van de andere maatschappijen. Ze regelen transfers en zetten extra personeel in om mensen juist te informeren. Als je niet op tijd op het vliegveld kunt komen en je vlucht al vertrokken is, wordt je gratis overgeboekt op een vlucht van Air Malta, ook al heb je bijvoorbeeld een veel goedkoper ticket bij Ryanair geboekt. Een ongekend stukje service! Mocht het je overigens overkomen, dan kun je je melden bij check-in desk 13 op het vliegveld.
De stakingen zullen ook donderdag doorgaan. Wij verwachten voor het weekend geen oplossing voor het conflict.