Openbaar vervoer / Komkommertijd
Nu de stakingen in het openbaar vervoer voorbij zijn, lijkt de weg vrij te zijn voor hervormingen. Sterker nog, het heeft de hervormingen juist versneld.
Hoewel de regering van Malta met reces is, bracht de minister van transport vandaag zijn visie op het openbaar vervoer naar buiten. Hieruit blijkt dat rond 2015 alle oude bussen op Malta zullen zijn verdwenen. Alle bussen, dus ook de huidige 'nieuwen', zullen worden vervangen door bussen die aan de EURO V emissienormen van de Europese Unie voldoen. Daarnaast verandert de dienstregeling volledig. Behalve, zoals nu, bij Valletta zullen er meer 'hubs' komen waar de bussen naartoe rijden. Ook worden op de drie drukste routes tramlijnen aangelegd en zal er meer vervoer per boot worden uitgevoerd. Ook krijgen de buschauffeurs andere arbeidsvoorwaarden. Ze zullen niet langer 16 uur per dag onafgebroken hoeven te werken. Veel mensen op Malta willen dat er een metrolijn wordt aangelegd. Dit lijkt echter uitgesloten, want de mogelijkheid wordt niet eens onderzocht. Vreemd is overigens dat het OV op Gozo nauwelijks besproken wordt in de plannen.
Voor enkele stakende chauffeurs krijgen de stakingen nog een staartje. Chauffeurs die tijdens de stakingen overtredingen hebben begaan, worden namelijk vervolgd. Op Malta heeft dat de consequentie dat behalve dat je gestraft wordt ook nog eens met naam en toenaam in de kranten genoemd wordt, zodat iedereen weet wat je op je kerfstok hebt.
Behalve het nieuws over de stakingen is het een beetje komkommertijd op Malta. Er is wel nieuws over een gezonken vissersboot; de Simshar, welke met vijf opvarenden zonk. Slechts 1 opvarende overleefde het. Het was het eerste ongeval met een vissersboot met dodelijke afloop sinds vele decennia. Verder hadden we nog een Nederlander die met een gehuurde KIA Picanto bij Marsalforn op Gozo in het water terecht kwam. Gelukkig hield hij daar niets aan over.
Hoewel de regering van Malta met reces is, bracht de minister van transport vandaag zijn visie op het openbaar vervoer naar buiten. Hieruit blijkt dat rond 2015 alle oude bussen op Malta zullen zijn verdwenen. Alle bussen, dus ook de huidige 'nieuwen', zullen worden vervangen door bussen die aan de EURO V emissienormen van de Europese Unie voldoen. Daarnaast verandert de dienstregeling volledig. Behalve, zoals nu, bij Valletta zullen er meer 'hubs' komen waar de bussen naartoe rijden. Ook worden op de drie drukste routes tramlijnen aangelegd en zal er meer vervoer per boot worden uitgevoerd. Ook krijgen de buschauffeurs andere arbeidsvoorwaarden. Ze zullen niet langer 16 uur per dag onafgebroken hoeven te werken. Veel mensen op Malta willen dat er een metrolijn wordt aangelegd. Dit lijkt echter uitgesloten, want de mogelijkheid wordt niet eens onderzocht. Vreemd is overigens dat het OV op Gozo nauwelijks besproken wordt in de plannen.
Voor enkele stakende chauffeurs krijgen de stakingen nog een staartje. Chauffeurs die tijdens de stakingen overtredingen hebben begaan, worden namelijk vervolgd. Op Malta heeft dat de consequentie dat behalve dat je gestraft wordt ook nog eens met naam en toenaam in de kranten genoemd wordt, zodat iedereen weet wat je op je kerfstok hebt.
Behalve het nieuws over de stakingen is het een beetje komkommertijd op Malta. Er is wel nieuws over een gezonken vissersboot; de Simshar, welke met vijf opvarenden zonk. Slechts 1 opvarende overleefde het. Het was het eerste ongeval met een vissersboot met dodelijke afloop sinds vele decennia. Verder hadden we nog een Nederlander die met een gehuurde KIA Picanto bij Marsalforn op Gozo in het water terecht kwam. Gelukkig hield hij daar niets aan over.
Labels: bus, komkommertijd, openbaar, tram, vervoer