Il-Karozzin (koets)

De KarozzinTwee karozzini

Voordat er gemotoriseerd verkeer naar Malta kwam, maakten de mensen veel gebruik van door paarden voortgetrokken koetsen, welke karozzin werden genoemd. De eerste van dergelijke koetsjes werden rond 1850 geïmporteerd vanuit Gibraltar. Ook tegenwoordig worden deze voertuigen nog gebruikt door Maltezers. Echter alleen bij bruiloften en om er toeristen in te vervoeren.

Vooral in en rond Valletta en Mdina worden op straat ritjes per karozzin aangeboden aan toeristen. Het maken van zo'n tochtje is een mooie en leuke manier van 'sightseeing'. Bovendien behoort het vervoersmiddel tot de Maltese cultuur. Veel van de koetsjes zijn doorgegeven van vader op zoon. Soms zijn ze samengesteld uit de originele onderdelen van meerdere koetsjes. Om de originele bekleding te beschermen, wordt er vaak plastic over de zittingen gedaan. De paarden die de koetsjes trekken, hebben vaak al een carrière als racepaard achter de rug.

De Ritprijs

Mensen die een ritje willen maken in een karozzin, doen er verstandig aan om daarover vooraf een aantal afspraken te maken met de koetsier. Op die manier kan teleurstelling worden voorkomen. In elk geval dient er vooraf te worden afgesproken wat het gaat kosten en hoelang de rit gaat duren, zodat mensen niet voor de hoofdprijs alweer na tien minuten op straat staan. Op sommige plekken zijn standplaatsen ingericht waar ook vooraf tickets kunnen worden gekocht. Het is verstandiger om aldaar een ticket te kopen dan zelf te gaan onderhandelen met een koetsier die mensen op straat aanspreekt. Iedere koets heeft op de achterzijde een nummer op een koperkleurig bordje. Dat nummer is uniek. Bij oplichting kan de koetsier worden opgespoord aan de hand van het nummer.

Welzijn van de paarden

De KarozzinEen karozzin

Vanwege het welzijn van de paarden is het aanbod van het aantal karozzin's in het echte hoogseizoen wat lager dan in de rest van het jaar. Dit heeft natuurlijk te maken met de hoge temperaturen. Het is bij het aanzien van de paarden, die in deze periode wel gebruikt worden, niet moeilijk voor te stellen dat de dieren hier onder lijden. Hoewel de dieren op de rustplaatsen meestal voldoende te drinken hebben en de eigenaren meestal beschikken over goede stallen, hebben de dieren het zichtbaar zwaar. Het is dan ook niet aan te raden om op echt warme dagen een ritje te maken in een karozzin.

Il-Kaless en de Omnibus

Behalve de Karozzin waren er in het verleden ook andere typen koetsen populair. Tijdens de periode van de ridders liet de gegoede bourgeoisie zich rondrijden in een kaless; een kleine koets met grote wielen die getrokken werd door een ezel of paard en waar de koetsier naast moest rennen.

Het eerste vervoer op Malta dat via een dienstregeling werd uitgevoerd, vond plaats met behulp van de door paarden getrokken omnibus. Dit was een soort postkoets. De eerste dienstregeling ging van start op 30 november 1856. Al snel werden nieuwe routes en meer ritten uitgevoerd door de voertuigen die ongeveer zestien mensen konden vervoeren. Met de komst van de trein, tram en bus (die eerst ook omnibus werd genoemd en in feite een gemotoriseerde koets was) verdween de omnibus uit het straatbeeld.



Google