Treinen en trams op Malta

Behalve openbaar vervoer per bus bestond in het verleden de mogelijk om met de trein en tram te reizen in Malta.

Treinen

Postzegels van de treinen op MaltaPostzegels van de treinen op Malta.

De trein (Linja) reed vanaf het jaar 1883 over het eiland. De treinen heetten officieel il-Vapurtal-Art (landstoomboot), maar in de volksmond heetten ze Xmundifer (van chemin de fer, wat in het Frans 'spoorweg' betekent). Het spoor liep vanuit een tunnel onder de entree van Valletta langs Msida, Santa Venera, Birkirkara, Balzan, Attard, San Anton naar Notabile (Mdina). Later, in het jaar 1900, werd de spoorlijn verlengd tot het Museum-station bij Mdina.

Trein in VallettaTrein in Valletta.

De spoorwegmaatschappij bezat in totaal tien olijfgroene stoomlocomotieven die het traject, dat een lengte had van ongeveer dertien kilometer, in ongeveer 35 minuten konden afleggen. Behalve voor het vervoer van passagiers werd de trein gebruikt om goederen en post te vervoeren. Naarmate de tijd vorderde, kwam er echter steeds meer concurrentie van de tram en omnibus; een soort gemotoriseerde koets. Door deze concurrentie was de spoorwegmaatschappij gedwongen om op 2 april van het jaar 1931 te stoppen met het uitvoeren van de dienstregeling. Sindsdien heeft er geen transport over spoorrails meer plaatsgevonden in Malta.

Het Museum station nabij MdinaHet Museum station nabij Mdina

Langs het traject zijn nog enkele restanten van de spoorlijn en bijbehorende infrastructuur te vinden. Zo zijn her en der nog bruggen en tunnels aanwezig waar ooit de trein reed. In Birkirkara bijvoorbeeld, staat in een park nog het oude stationsgebouw. Met behulp van stenen wordt aldaar aangegeven waar het spoor ooit liep. In het voormailge 'Museum'-station nabij Mdina is tegenwoordig een restaurant gevestigd. Hoewel slechts enkele gebouwen herinneren aan de spoorweggeschiedenis van Malta is het op sommige plekken goed te zien hoe het traject ooit liep.

Wat grappig is om te vermelden is dat de toenmalige Italiaans premier Benito Mussolini na een luchtaanval in 1940 claimde dat zijn luchtmacht erin geslaagd was het Maltese spoorwegnet te verwoesten, terwijl het toen dus al negen jaar in onbruik was.

Trams

Behalve treinen reden er ook trams op Malta. De eerste tram reed rond op 23 februari van het jaar 1905. De trams waren uitermate gammel en oncomfortabel. Desalniettemin was het een snelle vorm van transport, waardoor het enige tijd toch populair was met de Malta tramways te reizen. Boeren namen hun koopwaar mee om naar de markt in Valletta te gaan. Behalve fruit en groenten betrof het ook levende kippen en konijnen. De trams hadden twee verdiepingen. Beneden zat de bestuurder met maximaal 20 passagiers en de conducteur. Boven waren 18 onoverdekte zitplaatsen. Passagiers mochten hier niet staan, omdat vlak boven hun hoofden de bovenleiding liep en zij daardoor het risico liepen geëlektrocuteerd te worden. Ook wanneer de tram geen verbinding met de grond maakte (bijvoorbeeld wanneer er zand op de rails lag) liepen mensen, die gelijktijdig zowel de tram als de grond aanraakten, dat risico. De snelheid waarmee de trams zich voortbewogen, lag rond de 15 km/h. Om te voorkomen dat dieren of mensen ernstig gewond raakten, zat er een metalen koevanger voor de tram. Uiteindelijk werden de trams op 15 december het jaar 1929 vervangen door bussen, die het openbaar vervoer een stuk sneller en efficiënter uitvoerden.



Google